CHANNEL UMB

Nizar OII!! Pergolakan PKR tidak mengejutkan -Anuar Shaari

Monday, November 2, 2009 by Unit Media Baru PPUM · 4 comments
Filed under: ,



BARU-baru ini Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengalami pergolakan sehingga mengakibatkan beberapa pemimpinnya meletak jawatan serta meninggalkan parti.

Daripada PKR Sabah Datuk Dr. Jeffrey Kitingan, Christina Liew hinggalah yang terbaru Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selangor kawasan Pelabuhan Klang, Badrul Hisham Abdullah. Semuanya menjurus kepada rasa tidak puas hati terhadap kepimpinan yang diterajui 3A, iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Azmin Ali.

Untuk memahami apa yang berlaku, wartawan Mingguan Malaysia, ZULKIFLEE BAKAR dan HAFIZAHRIL HAMID telah menemui Anuar Shaari, bekas setiausaha sulit Anwar ketika berkhidmat sebagai Timbalan Perdana Menteri. Wawancara ini berlangsung di pejabatnya di Ayer Keroh Melaka.

Beliau pernah terlibat aktif dalam gerakan reformasi Anwar termasuklah semasa penubuhan Parti Keadilan Nasional yang kemudian bertukar kepada PKR. Beliau juga pernah menjadi Ketua Bahagian Permatang Pauh, satu jawatan penting dalam politik PKR memandangkan Permatang Pauh adalah kubu kuat Anwar dan PKR.

Anuar meninggalkan parti pada 2007 ekoran tidak bersetuju dengan hala tuju dan kepimpinan PKR.

MINGGUAN: Bagaimana dengan pandangan saudara tentang masa depan Parti Keadilan Rakyat (PKR) berdasarkan perkembangan terbaru sekarang?

ANUAR: Saya melihat sekarang ini adalah perkembangan yang tidak baik bagi PKR. Dan apa yang berlaku sekarang ini adalah tidak memeranjatkan pun kerana sejak dari penubuhannya parti ini didominasi oleh 2A (Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan Azmin Ali) manakala Datuk Seri Anwar Ibrahim membuat keputusan dari Sungai Buluh. Banyak dasar dan hala tuju parti ditentukan oleh Anwar. Pembangunan sesebuah organisasi apabila ada seorang yang terlalu dominan dan berkuasa menentukan hala tuju parti maka organisasi itu tidak akan berjaya dan tidak ke mana-mana.

Ini kerana dia tidak mendengar suara hati ahli dan pengikut. Saya terlibat dalam mesyuarat pertama parti dan ketika itu Parti Keadilan Nasional mengambil alih Parti Ikatan. Ketika itu saya ada, Dr. Chandra Muzaffar ada, Almarhum Sheikh Azmi dan beberapa orang lagi yang masih kekal dalam PKR sekarang. Ketika itu Anwar tidak mahu Wan Azizah mengetuai parti itu. Itu mungkin strategi dia untuk bagi kepada Dr. Chandra dan timbalan yang disebut-sebut ketika itu ialah seseorang tokoh yang lain, namun beliau menolak permintaan untuk menyertai kumpulan Anwar.

Wan Azizah ketika itu dilihat betul-betul mahu memimpin. Saya melihat ketika itu bahawa Anwar tidak yakin Wan Azizah boleh memimpin tetapi apabila dia beria-ia mahukan jawatan itu dan keputusan itu disokong oleh Dr. Chandra yang sanggup memberi laluan kepada Wan Azizah, maka dia dilantik menjadi presiden parti. Selepas itu parti ini dilancarkan pada 1999 dan tidak lama sekitar dalam enam bulan telah berlaku pergolakan.

Bagaimana dengan asal usul Parti Ikatan dan kemudian boleh saudara terangkan tentang pergolakan yang berlaku?

Berita lanjut, sila rujuk edisi cetakan Mingguan Malaysia atau langgani e-Paper di http://ebrowse.bluehyppo.com/utusan/index.asp atau dapatkan naskah Mingguan Malaysia bertarikh 1 November 2009.

Comments

4 comments to "Nizar OII!! Pergolakan PKR tidak mengejutkan -Anuar Shaari"
  1. PAKATAN DH NAK RESERVE PETAK KUBOR SIANG2. TUNGGU MASA NAK MASUK DLM LIANG LAHAD JEK KEHKEHKEH..YEHAAAA..GOYANG KHALID GOYANGG SAMPEKK PAGIII!!!

  2. yeha goyang2

  3. Salam sedara segama denganku sekalian.....

    Jika sesiapa tahu maksud peribahasa ini,sila respon kepada saya.
    RETAK MENANTI BELAH??

    Adakah akan berlaku kepada PUAK KENCING RAKYAT????
    Masa akan menentukan....

    Pena Berapi:RAKYAT BODOH @ ANWAR PEMBELIT ALAM???

  4. Salam sedara segama denganku sekalian.....

    Jika sesiapa tahu maksud peribahasa ini,sila respon kepada saya.
    RETAK MENANTI BELAH??

    Adakah akan berlaku kepada PUAK KENCING RAKYAT????
    Masa akan menentukan....

    Pena Berapi:RAKYAT BODOH @ ANWAR PEMBELIT ALAM???