CHANNEL UMB

Selamat Menyambut Maal Hijrah!

Friday, December 18, 2009 by Unit Media Baru PPUM · 0 comments
Filed under:



oleh Imanshah

IBNU MAS'UD berkata: Perkara yang paling sedih pabila tiba tahun baru adalah umurku makin bertambah, namun amalanku masih tidak bertambah. Ini merupakan antara SMS yang dihantar oleh para sahabat saya sempena kedatangan tahun baru Hijrah 1431. Entah mengapa, dalam banyak-banyak SMS yang tiba, SMS inilah yang sangat mengesankan saya. Benarlah kata-kata bertapa dengan kata-kata ianya bisa mengubah manusia. Semacam kita sebagai manusia, seringkali alpa dalam usaha menambah bekalan di akhirat, sedangkan usaha menambah kekayaan, kekuasaan, kemasyhuran sedang giat dilaksanakan. Sehingga pagi ini, kata-kata IBNU MAS'UD masih bermain-main di minda.

Betapa saban tahun kita menyambut tahun baru samada Hijrah mahupun masihi. Dan saban tahun jugalah usia kita berganjak dari setahun ke setahun. Terasa baru semalam kita menyambut Maal Hijrah, pejam celik-oejam celik, satu pusingan 360 hari telah berlalu. Betapa Allah yang maha pengasih terus-menerus mengurniakan nikmat yang tidak terjangkau oleh kita. Usah berbicara tentang nikmat-nikmat yang lain, lihat sudah nikmat kehidupan kita. Betapa ramai dalam kalangan sahabat, ahli keluarga serta seluruh kaum muslimin yang telah pergi mendahului kita. Namun, kita masih lagi dipanjangkan umur, dianugerahkan dengan kesihatan dan kekuatan untuk terus menjalankan tanggungjawab sebagai khalifah Allah di muka bumi ini.Namun begitu, setakat mana rasa syukur kita pada nikmat yang Allah kurniakan ini.

MasyaAllah umur makin bertambah, namun amalan dan kebajikan kita tidak bertambah. Lalai kah kita??Alpa kah kita?? Saya terasa diri begitu kerdil, begitu jauh dengan syurga Allah.Masih terasa kurangnya amalan yang sepatutnya dilakukan bagi mendekatkan diri pada-Nya, zikir, tasbih, tahmid, takbir masih belum manjadi siulan yang meniti dibibir. Ya Allah, hambamu yang kerdil bermohon padamu agar engkau tunjukkan aku jalan yang lurus, jalan yang Engkau Redhai. Moga-moga kehadiran awal muharram 1431 H akan membuka lembaran baru dalam kehidupan saya, sahabat-sahabat serta seluruh kaum muslimin. Moga-moga sujudku hanya pada-Mu, kiblatku hanya pada agama-Mu, cinta kasihku hanya untuk-Mu Ya Allah. Salam Maal Hijrah!!

Comments

0 comments to "Selamat Menyambut Maal Hijrah!"