CHANNEL UMB

Kisah Ezam dan Sukma di Penjara Kajang

Thursday, February 18, 2010 by Unit Media Baru PPUM · 0 comments
Filed under:


sukmadarmawan
Oleh Kumbang, AIDCclub

Cerita Ezam tinggal di blok yang sama dengan Sukma di penjara Kajang telah Kumbang dengar hampir 2 tahun lalu daripada kalangan rakan PKR. Cerita ini sebenarnya sudah menjadi rahsia umum di kalangan mereka. Rata-rata ahli PKR hanya mengetahui punca Ezam keluar daripada PKR adalah kerana bekas ketua pemuda keadilan itu kecewa dengan sikap Anwar yang melebihkan Azmin Ali dalam segala aspek.

Tetapi sebenarnya keluarnya Ezam daripada PKR adalah bermula dengan apa yang beliau dengar daripada Sukma di dalam penjara Kajang ketika 3 bulan tinggal di blok yang sama dengan adik angkat Anwar itu .
Seperti yang diceritakan rakan PKR Kumbang, pada mulanya perbualan Ezam dan Sukma hanya berkisar tentang hal-hal biasa berkenaan Anwar. Tetapi lama-kelamaan setelah lama tinggal bersama, Sukma mula menceritakan sesuatu mengenai Anwar yang mengejutkan beliau dan membuat beliau berfikir 2 kali untuk meneruskan perjuangan dalam Keadilan.

Menurut rakan PKR Kumbang itu, Sukma telah menceritakan kepada Ezam mengenai kisah 'urut-mengurut' beliau dengan Anwar.

Keluarnya Ezam daripada penjara, beliau mula memikirkan hala tuju baru di dalam kerjaya politik beliau. Tetapi beliau mengambil keputusan untuk terus berjuang di dalam keadilan kerana ingin fokus mendedahkan salahlaku Kerajaan dan bukan hanya fokus untuk membebaskan Anwar sahaja, dengan kata lain Ezam memberi peluang kedua kepada Anwar dan berharap mantan timbalan perdana menteri itu bertaubat walaupun beliau telah mendengar kisah 'urut-mengurut' Anwar daripada Sukma.

Tambahan lagi beliau berasa kasihan kepada Wan Azizah dan anak-anak Anwar. Faktor kasihan kepada Wan Azizah dan anak-anak Anwar ini yang menyebabkan Ezam masih tegar mengunci mulut dan menyimpan rahsia mengenai hal di dalam penjara itu. Tidak menghairankan sehingga kini anak-anak Anwar masih menghormati Ezam walaupun berbeza pegangan politik.



Mimpi ngeri cerita Sukma di dalam penjara kembali kepada Ezam beberapa tahun selepas itu apabila beliau menerima panggilan telefon daripada Wan Azizah yang ketika itu berada di Amerika. Wan Azizah berpesan kepada Ezam "you make sure,tiada jantan,tiada betina di rumah". Ezam kemudian mula berfikir dan bertanya kepada diri sendiri kenapa Wan Azizah berpesan perkara seumpama itu kepada beliau.

Tidak lama selepas itu, tanda-tanya mula seakan terjawab apabila Rashid, pekerja di rumah Anwar dipecat selepas satu pertengkaran antara Anwar dan Wan Azizah sejurus selepas presiden PKR itu pulang daripada Amerika. Punca Rashid dipecat adalah kerana Wan Azizah tidak mahu suaminya terlalu rapat dengan Rashid seperti Sukma.

Menurut rakan PKR Kumbang lagi, Ezam selepas pemecatan Rashid yang kontroversi itu meneruskan siasatan untuk mengetahui rahsia-rahsia Anwar yang lain dengan menemui Nallakarupan. Ketika perjumpaan itu Nalla dikatakan telah menunjukkan satu tayangan video kepada Ezam dan hal video itu yang menyebabkan Ezam nekad mencari alasan untuk keluar daripada PKR.

Apa yang ditunjukkan dan diceritakan oleh Nallakarupan masih menjadi rahsia hingga kini.

Adakah Nalla menceritakan tentang hubungan Anwar dan Rashid?

Adakah Nalla menceritakan tentang Anwar mencari Sukma di sebuah hotel di Jakarta sebaik sahaja selepas bebas dari Penjara Sungai Buloh?

Hanya Ezam tahu apa sebenarnya yang didengar beliau dan beliau sendiri boleh menjawab semua persoalan-persoalan diatas.

Apa salahnya Ezam berkongsi, rakyat akan lebih kenal siapa Anwar Ibrahim sebenarnya.

Boleh baca juga mengenai cerita Ezam dan Sukma di Penjara di sini dan sini.

sumber - kumbang

Comments

0 comments to "Kisah Ezam dan Sukma di Penjara Kajang"