CHANNEL UMB

ANTARA BALAK DAN MINYAK..

Monday, July 13, 2009 by Unit Media Baru PPUM · 1 comments
Filed under:


bile perut memulas.. 12 Julai


Pakcik ada terima 1 e-mail dari seorang pengunjung setia manekurai2009 yg menggelarkan dirinya sang romeo tua. Beliau minta agar pakcik masukkan pandangannya sebagai renungan semua khususnya penduduk Manek Urai. Jom kita pakat baca..

Manek Urai sebuah nama yg unik.. Secara kebetulan dalam 3 hari ini saya ronda-ronda dlm seluruh kawasan DUN Manek Urai. Macam-macam lata yang saya jumpa. Kelmarin saya terlajak masuk ke tapak projek hidro di peti undi Lata Rek kalau tak silap saya. Cantik tempat itu.. tp jalan penghubungnya sgt sempit dan daif bagi saya.. Terdetik dalam hati saya, dalam sedar tak sedar, penduduk Manek Urai terlepas pandang sesuatu..

salah satu tempat pengumpulan balak blh dilihat antara jalan Temalir ke Sungai Sok

Mereka duk mintak duit royalti minyak, tapi kenapa orang Manek Urai khususnya, orang Kelantan amnya tidak menuntut hasil balak yang dibolot oleh pemimpin mereka? kesian kat bukit habis digondol, balak habis ditebang, penduduk Manek Urai duk minum air hok keruh dan berkelodak..

Mintak la sikit royalti balak yang pemimpin PAS bolot tu.. Janganlah sampai ke mati duk jadi pak turut sedangkan orang di Manek Urai terpaksa minum air selut, lalu jalan berlopang dek dilanyak lori balak. Sampai bila nak duk lagu tu..?
Cerita minyak cerita baru, mintak la hak lama dulu...


Segala artikel di atas adalah salinan asal dari e-mail pengirim. Pakcik cuma tolong tambah gambar dan 'publish'kan sahaja. Renung-renungkan lah..