CHANNEL UMB

Teoh Beng Hock

Friday, July 17, 2009 by Unit Media Baru PPUM · 0 comments
Filed under:


Tragedi kematian Teoh Beng Hock, Setiausaha Politik kepada Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor, Ean Yong Hian Wah, berhampiran ibu pejabat Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) Selangor merupakan satu insiden yang mengejut dan memilukan seluruh rakyat Malaysia. Di sini saya ingin
mengucapkan takziah kepada keluarga dan tunang mendiang Teoh.

Disebabkan konteks di mana kejadian ini berlaku, saya mencadangkan agar Kerajaan menubuhkan Suruhanjaya DiRaja untuk menyiasat insiden ini secara menyeluruh dan objektif bagi mencari kebenaran tentang apa yang sebenarnya berlaku kepada mendiang Teoh. Objektiviti ini juga penting bagi mengelak daripada syak wasangka terhadap SPRM, sekaligus mempertahankan reputasi institusi tersebut.

Tanpa mengira apa pun pegangan politik beliau, kejadian yang menimpa mendiang Teoh wajar dilihat sebagai kehilangan nyawa seorang manusia, dan bukan isu politik. Maka saya menyeru agar semua pihak berfikiran rasional dan tidak cuba menambah kepada spekulasi mengenai isu ini, apatah lagi menunding jari menuduh mana-mana pihak terbabit dalam kematian mendiang Teoh.

Khairy Jamaludin
Rembau.net.my

Comments

0 comments to "Teoh Beng Hock"