CHANNEL UMB

Manek Urai

Friday, July 17, 2009 by Unit Media Baru PPUM · 0 comments
Filed under:


Saya mengucapkan syabas dan terima kasih kepada semua pengundi di Pilihanraya Kecil (PRK) DUN Manek Urai Kelantan yang menyokong Barisan Nasional sehinggakan majoriti kemenangan PAS berkurangan sebanyak 95 peratus berbanding keputusan Pilihanraya Umum ke 12 (PRU12), iaitu daripada 1,352 undi kepada 65 disamping kemenangan BN di lima daripada sembilan peti undi, disebalik kedudukan Manek Urai sebagai salah satu kubu kuat PAS.

Kepada calon BN Tuan Aziz Tuan Mat, tahniah atas semangat jitu dan usaha gigih yang saudara pamerkan sepanjang tempoh berkempen di Manek Urai. Sepertimana yang saya sebut dalam ceramah saya di Sungai Peria, tidak pernah saya kenali seorang ahli politik yang amat rendah diri dan ikhlas dalam perjuangannya membela nasib rakyat. Tidak lupa juga kepada semua ahli jentera kempen BN yang begitu komited, tersusun dan bersatu hati dalam gerak kerja kempen yang dilaksanakan.

Berdasarkan keputusan pada 14 Julai yang lepas, ternyata bahawa perkembangan semasa sokongan pengundi muda sudah mula beralih kepada BN di mana berdasarkan kajian kasar ke atas saluran pengundi muda, BN berjaya mengatasi PAS sebanyak 3 peratus dengan undian BN sebanyak 2,038 undi bebanding 1,977 bagi PAS.

Kejayaan ini begitu manis sekali memandangkan reaksi dan gelagat pimpinan PAS yang mempersendakan pandangan saya bahawa terdapat ramai penyokong dan ahli Dewan Pemuda PAS dan belia yang bakal beralih arah menyokong BN kali ini disamping tindakan Ahli Parlimen Machang, YB Saifuddin Nasution, yang memperlekehkan isu "kerajaan perpaduan" dan sekatan ke atas Timbalan Presiden PAS, YB Ustaz Nasharuddin Mat Isa, daripada berkempen di Manek Urai oleh pesaingnya yang kalah, YB Dato' Husam Musa. Mungkin ada hikmah disebaliknya.

Apapun, sekalipun tidak menang, saya berasa begitu bersyukur dengan pencapaian ini bukan sahaja dari segi keputusan undi malahan dari aspek gerak kerja yang dizahirkan. Saya yakin ini juga merupakan satu petunjuk positif bagi keyakinan rakyat bersempena dengan 100 hari pentadbiran YAB Perdana Menteri, Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak.

Khairy Jamaludin
rembau.net.my

Comments

0 comments to "Manek Urai"