CHANNEL UMB

Isu Pas: Pemuda Cabar Nik Aziz Jadikan Islam Sebagai Dasar Pakatan Rakyat

Friday, September 4, 2009 by Unit Media Baru PPUM · 4 comments
Filed under: ,

Oleh Hj Mohd Afandi Yusoff

Saya menganggap cadangan Nik Aziz agar parti itu membuka keahliannya kepada bukan Islam sebagai suatu cadangan yang baik, ia baik untuk perpaduan rakyat dinegara ini, namun Pakatan Rakyat perlu memperaktikkannya dan membuktikannya terlebih dahulu sebelum ia dicadangkan kepada BN.

YAB Datuk Nik Aziz menyebut biarlah Islam sebagai dasar atau tunjang perjuangan parti yang bakal dibentuk nanti.

Sebab itu kami mencabar Datuk Nik Aziz dan kepimpinan Pas melaksanakan Dasar Islam dikalangan Pakatan Rakyat terlebih dahulu, dengan merombak semua parti komponen PR- DAP, PKR dan PAS, jadikan ia satu parti dan letakkan dasar dan matlamat perjuangan Pakatan Rakyat ialah Islam.
Kalau lah Pas berjaya membentuk dan meletakkan Dasar Pakatan Rakyat ialah Islam, maka ia suatu yang baik dan harus dipuji.

Apa yang nyata sekarang, antara mereka tiga beradik pun mempunyai matlamat yang berlainan, tidur sekatil, tapi mimpi lain-lain. Buktikan dalam perlembagaan PKR, adakah terdapat pada mana-mana fasal tujuan dan matlamat PKR untuk Islam? Demikian juga DAP?
Oleh kerana kedua-dua parti tidak bermatlamatkan Islam, kenapa Pas bersekongkol dengan pihak yang tidak berjuang untuk Islam. Yang mana UMNO telah terbukti berjuang untuk Islam sejak Negara kita merdeka hingga kini, mengangkat martabat umat Islam, meningkatkan syiar dan mengembangkan Islam dalam Negara, sepatutnya Pas perlu memilih UMNO sebagai rakan kongsi untuk melaksanakan agenda Islam.<
Pada asasnya hasrat Pas adalah baik. Cuma Pas perlu buktikan dulu ia terlaksana dalam Pakatan Rakyat. Jangan sampai rakyat melihat Pas hanya ibarat ketam yang mahu mengajar anaknya berjalan lurus, tapi mereka sendiri seperti “ayam jantan berkokok riang, ekor dan kaki berlumuran najis”.

Apa yang mengecewakan saya ialah, usaha untuk menjadikan dasar Malaysian Malaysia dilakukan tanpa henti oleh pihak pembangkang. Mereka begitu ghairah untuk memastikan tiada lagi keistimewaan yang dinikmati oleh bumiputera selama ini, termasuklah Hak Istimewa Melayu walaupun perkara tersebut dijamin oleh perlembagaan.
Kenapakah keistimewaan orang Melayu yang telah dinikmati oleh bangsa Melayu sejak 52 tahun yang lalu dituduh sebagai “Asabiyyah” dan “haram”?

Kenapa pembangkang menentang usaha untuk mengangkat martabat bangsa Melayu dan Islam yang diperjuangkan UMNO, bahkan memberikan berbagai gelaran dan tuduhan kepada UMNO.
Kami amat kecewa dengan sikap Pas yang sanggup menggadai Hak Istimewa Melayu demi kepentingan politik sempit mereka, bahkan mereka juga sangguh menodai pusaka tunggal peninggalan datuk nenek moyang kita yang amat berharga untuk orang Melayu.
Jika Nik Aziz merasakan bahawa hanya Pas yang berjuang untuk Islam, ia suatu fahaman yang teramat salah. Perkara ini telah berlaku dalam sejarah Islam, iaitu golongan Khawarij yang berpendirian seumpama ini.

Bahkan ia juga menampakkan sifat takabbur dan bongkak, dengan mendakwa hanya pihak mereka sahaja yang Islam, sedangkan pihak lain semua tidak Islam adalah tidak betul, kerana Islam ini agama Allah untuk sekalian manusia dan jin, samada yang masuk parti ataupun tidak.
Mana mungkin Nik Aziz boleh menganggap tidak menyokong Pas, sebagai menolak Islam.
Saya nak beritahu dia sekali lagi bahawa, UMNO pun berjuang untuk Islam sama seperti Pas juga, dan hasil perjuangan Islam UMNO telah terbukti sejak 52 tahun yang lalu.
Pembangkang perlu ingat bahawa Negara ini telah dipimpin dan ditadbir dengan aman, makmur dan berjaya selama 52 tahun BN memerintah.
Itu merupakan bukti bahawa acuan dan dasar BN telah mengangkat martabat rakyat Malaysia sebagaimana yang kita nikmati pada hari ini.

Penulis Adalah Pengerusi Biro Agama, Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia

Comments

4 comments to "Isu Pas: Pemuda Cabar Nik Aziz Jadikan Islam Sebagai Dasar Pakatan Rakyat"
  1. Hujan emas.

    Teruskan perjuangan, biar sampai nik aziz sedar.
    Dak banyak sangat dia berbohong, kata berjuang untuk Islam tapi dalam PR semakin tak Islam.

  2. Saya tak faham bila orang kata UMNO tak memperjuangkan Islam.

    Habis tu apenya selama ni Tabung Haji? Bank Islam? Universiti Islam? IKIM? banyak lagi lah. Kalau tak memperjuangkan islam tak adanya institusi-institusi Islam berkembang kat malaysia ni.

    Membangunkan Islam bukan setakat sekolah pondok, pakai serban dan menyimpan janggut.

  3. tak payah pergi ke pengajian tinggi saperti al-azhar - sekolah pondok, pakai serban tinggi2,kat dahi ada tanda hitam sikit dan simpan janggut dah boleh keluarkan fatwa dan dah boleh masok syurga !!!!!
    TAKEBEEEER ..... TAKEBEEEER

  4. 酒店經紀人,
    菲梵酒店經紀,
    酒店經紀,
    禮服酒店上班,
    酒店小姐兼職,
    便服酒店經紀,
    酒店打工經紀,
    制服酒店工作,
    專業酒店經紀,
    合法酒店經紀,
    酒店暑假打工,
    酒店寒假打工,
    酒店經紀人,
    菲梵酒店經紀,
    酒店經紀,
    禮服酒店上班,
    酒店經紀人,
    菲梵酒店經紀,
    酒店經紀,
    禮服酒店上班,
    酒店小姐兼職,
    便服酒店工作,
    酒店打工經紀,
    制服酒店經紀,
    專業酒店經紀,
    合法酒店經紀,
    酒店暑假打工,
    酒店寒假打工,
    酒店經紀人,
    菲梵酒店經紀,
    酒店經紀,
    禮服酒店上班,
    酒店小姐兼職,
    便服酒店工作,
    酒店打工經紀,
    制服酒店經紀,
    酒店經紀,

    ,