CHANNEL UMB

Comments

3 comments to "UMNO tidak sekali-kali mengadai agama Islam untuk kepentingan diri sendiri - Dato Razali"
  1. link kan blog saya di dlm UMB
    www.sd-malaysia.blogspot.com
    thanks,...

  2. UMNO perlu Kembali kepada Islam tulen.UMNO mesti memainkan peranan sebagai gerakan dakwah kepada Islam yang tulen, moderat dan progresif.link kan blog saya di dalam UMB.
    http://rahmanahchongmuniandy.blogspot.com/

  3. sdr pisau,

    1. saya setuju pindaan perlembagaan tidak disentuh dgn mendalam dlm perbahasan perwakilan.

    2. begitupun saya kurang bersetuju jika dianggap kelayakan minimum ini dianggap sbg sekatan. betul klu boleh kita hendak buka seluas2nya, tp pengalaman menunjukkan jika calon parachut ditempatkan, susah utk dia berkhidmat kerana dia tdk faham struktur dan perjalanan organisasi, hatta nak menguruskan menyuarat nanti akan ada masalah; tdk memahami persekitaran di bawah - ini yg ramai calon parachut jd sombong dan angkuh, tidak dpt menjiwai masalah penggerak organisasi di bawah (sbb dia sendiri x bermula dr bwh), dan tdk mengenali dan membina hubungan mesra dgn ramai pihak, bukan sahaja mereka yg ada di cawangan, malah di bhg; plg menakutkan jika calon2 ini ditaja oleh pihak tertentu - setidak2nya menjadi ahli selama 3 tahun, boleh membina jati diri dan semangat UMNO, Islam dan melayu dlm diri seseorang; kena rajin berkursus dan bina kemahiran; belajar step 2 step bagaimana nak uruskan bhg - ini seharusnya diperjelaskan dlm perbahasan. dan ini harus dibandingkan dgn kelemahan sistem terdahulu.

    3. saya tak bersetuju ia adalah berasaskan `yes boss' sbb bg siapa yg terlibat dlm mesyuarat di pkt bhg, negeri dan nasional, mereka tahu permintaan pemegang jawatan adalah utk meletakkan lebih byk syarat; jika tak kerana jiwa besar pemimpin spt DS najib dan TS Muhyiddin yg tak mahukan perlindungan kpd diri mereka, mungkin pindaan ini akan dipenuhi dgn syarat2 yg lebih menyekat.

    3 tahun dan 1 penggal bukannya lama, nak pegang jawatan kena belajar, belajar mentadbir, belajar berpolitik, belajar mencari sumber kewangan, belajar melaksanakan program dan belajar meyakinkan ramai org dengan khidmat bakti dan keperibadian yg baik, bukan ambilnya secara tiba2 dan akhirnya jd calon parachute yg tak tau apa2 dan merosakkan parti.