CHANNEL UMB

ALLAH itu ESA - hari ketiga yang memberansangkan!!!

Monday, January 4, 2010 by pisau · 1 comments
Filed under:



Alhamdulillah, nampaknya semangat jihad umat Islam masih lagi kuat. Kefahaman tentang fiqh keutamaan juga masih kukuh, justeru perbezaan fahaman politik, keturunan dan latar belakang diketepikan. Hari ini semakin ramai yang bertindak melakukan sesuatu; baik menulis di dalam blog, berceramah, membuat laporan polis, menghantar memorandum dan berkumpul menunjukkan bantahan, hatta yang paling mudah, iaitu memberi komen menyokong jihad ini di Facebook. Masing-masing mempunyai peranan; apa yang penting adalah kesungguhan untuk menyumbang sesuatu dalam jihad ini dan semangat untuk menunjukkan solidariti ummah!!!


Hari ini saja terdapat sejumlah bantahan berlaku di beberapa tempat dalam negara. Seperti yang dilaporkan oleh TV3, Pemuda UMNO Pulau Pinang dan sejumlah NGO telah menyerahkan memorandum kepada Yang Di Pertua Negeri Pulau Pinang pagi tadi. Di Pekan, sejumlah NGO yang diketuai oleh ABIM telah menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Di Melaka pula, Pemuda UMNO Negeri Melaka juga telah menggerakkan suara bantahan.

Petang tadi pula, sekitar pukul 3.00 di balai polis Sentul, sejumlah NGO dan peyokong parti-parti politik UMNO, PKR dan Pas yang datang atas inisiatif individu telah membuat laporan polis berkenaan perkara ini.

8 Januari 2010, selain perhimpunan yang akan dianjurkan oleh PERKASA di Kg Baru, pada pukul 3.00 petang GERAKAN KEBANGKITAN RAKYAT (GERTAK) iaitu gabungan 20 NGO Terengganu juga akan mengadakan RAPAT UMUM FISABILILLAH di Pantai Batu Buruk selepas solat Jumaat di Masjid Ladang. Sama-samalah kita tunjukkan solidariti ummah nanti.



Bantahan di Pulau Pinang



Bantahan di Melaka
Kumpulan Facebook `Menentang Penggunaan nama Allah oleh Bukan Islam' yang baru dibuka tidak sampai tiga hari telah mengumpulkan sejumlah 19,000 orang pengikut sehingga jam 700 malam tadi.
Atas rasa tanggung jawab untuk mempertahankan aqidah Muslim juga, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) telah mengadakan borang petisyen dalam talian untuk bantahan ini.

Bagi umat Islam, marilah kita menunjukkan solidariti untuk sama-sama menyokong petisyen dan kumpulan Facebook di atas. Tunjukkanlah, biarpun kita tidak dapat bersama rakan-rakan menunjukkan bantahan, kita tetap bersama mereka di dalam minda, hati dan perjuangan.

Difahamkan di pelbagai peringkat dan di masjid-masjid, semakin ramai orang Islam yang berbincang tentang apa yang hendak dilakukan agar generasi masa hadapan tidak dikelirukan dan dapat dipertahankan.

Hari ini, jumlah blog yang menyatakan bantahan sudah melebihi ratusan dan tidak sempat untuk dipantau lagi. Rata-rata menyatakan kemarahan, tidak puas hati dan kerisauan mereka tentang masa depan umat Islam.

Bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainal Abidin juga menulis pendek dalam kenyataan pertama beliau mengenai isu ini mungkin kerana merasakan bahawa kenyataan beliau sebelum ini bermasalah dan telah mendatangkan masalah.

Blogger serius yang lain turut mengemukakan pandangan masing-masing mengenai isu ini, misalnya A Kadir Jasin, Nobisha dan Voice.

Antara blog yang memaparkan artikel yang baik hari ini adalah Tahu, Faham dan Amal, AhmadJailani dan Naim.

Walaupun Timbalan Presiden Pas, Ustaz Nasharuddin Mat Isa (dilaporkan oleh TV3) dan Ketua Penerangan Pas Pusat, Idris Ahmad (dilaporkan di sini) dan telah membuat kenyataan masing-masing, namun Harakahdaily masih mengurangkan spin mengenainya. Hanya dimaklumkan bahawa Pas akan mengadakan mesyuarat khas malam esok untuk membincangkan isu Allah ini. Pada waktu yang sama masih banyak penulis dan blogger Pas yang hilang arah, tidak sehaluan dengan Timbalan Presiden dan Ketua Penerangan Pas Pusat serta masih bersikap negatif dan sinikal untuk berjuang bersama-sama umat Islam yang lain.

Apa pun hari ketiga ini menampakkan kesan yang jauh lebih memberangsangkan dalam jihad ini. Mudah-mudahan esok akan menjadi lebih baik dan kita dapat berjuang memastikan aqidah muslim terpelihara. ALLAH itu ESA!!! Bukan tiga dan bukan berbilang!!! Pelihara Aqidah Muslim.
Posted by Tun Faisal Ismail bin Aziz

Comments

1 comments to "ALLAH itu ESA - hari ketiga yang memberansangkan!!!"
  1. Minta la seorang MP yang betul-betul sayangkan ISLAM untuk memulakan satu BANTAHAN kepada VATICAN/POPE..minta semua MP yang betul-betul sayangkan ISLAM supaya tandatangan..