CHANNEL UMB

Pandangan ikhlas dan rasional seorang Kristian

Friday, January 8, 2010 by pisau · 1 comments

oleh tun faisal


Kebakaran di Gereja Metro Tabernacle adalah amat dikesalkan. Kita tidak mengetahui siapa dalang di sebalik kejadian ini, tetapi saya percaya ia tiada kena mengena dengan bantahan secara aman di Masjid Negara petang ini.

Saya mengutuk sebarang tindakan yang tidak rasional dalam menyatakan bantahan terhadap keputusan membenarkan perkataan `God' diterjemahkan sebagai `Allah'. Lebih-lebih lagi jika ada pihak tertentu atau agent provocateur yang sengaja dihantar bagi menggagalkan bantahan hari ini dan memulakan api pertelingkahan antara penganut agama Kristian dan Islam.

Bagi saya, bantahan ini tidak sama seperti demonstrasi jalanan tahun 1998, Hindraf, Bersih dan sebagainya. Namun jika terdapat agent provocateur yang sengaja membuat kacau, saya berharap pihak polis akan bertindak tegas dan cepat untuk menangkap mereka.

Apa pun seperti yang saya katakan, Hakim mungkin terkhilaf dalam menafsirkan beberapa fakta kes. Bantahan demi bantahan dan kebakaran Gereja membuktikan bahawa terdapat ancaman terhadap keselamatan negara dan jika tidak dikawal ia akan menyemarakkan api permusuhan antara penganut agama yang tidak sekali-kali kita ingini. Berdoalah kita agar tidak ada sebarang insiden yang lebih buruk terjadi.

Sepanjang seminggu ini saya telah mengambil pendekatan untuk menerangkan kepada umat Islam dan bukan Islam kenapa terjemahan God dalam Bible sebagai Allah tidak tepat. Saya agak beruntung kerana seorang rakan Facebook yang dikenali sebagai Christian Rational telah berkongsi sejumlah artikel.

Dalam blognya terdapat tiga artikel yang menarik yang bukan tulisan beliau tetapi seorang Kristian Sabah bernama Michael Sibilin. Pada pandangan saya suara Michael Sibilin adalah suara seorang penganut agama Kristian yang amat rasional. Tahap kefahaman beliau tentang Bible, Quran dan agama samawi lain juga nampaknya jauh lebih tinggi daripada Dr Mohd Asri Zainal Abidin dan tentulah jauh lebih tinggi berbanding pemimpin agama Pas, Nik Aziz Nik Mat dan Abdul Hadi Awang.

Dalam artikel pertama "Allah is a Name, not a Word - Michael Sibinil", beliau mengupas tentang salah faham terhadap nama Allah dalam bahasa Arab yang mengaburi mata ramai umat Islam di Malaysia dan digunakan sebagai hujah oleh golongan Kristian. Katanya, "there is enough evidence to suggest that the word ‘Allah’ is not Arabic but a name claimed by Mohammed to have been revealed to him by his god through the angel named Jibriel (Gabriel). Seriously though, what’s severely wrong or shameful in using the word "TUHAN" to denote the Christian God in the Malay language?? What’s so glamorous about using the word ‘Allah’ in the Malay Bible? If the Muslims are adamantly reluctant to allow Bible believing Christians to use the word ‘Allah’, you ought to be ashamed of yourselves for insisting that the word ‘Allah’ can be used by Christians to denote the Biblical God and that "Allah" is the same as the God of the Bible!"

Dalam artkel kedua, "Kinoringan for Sabah Kadazandusun", dan ketiga "Its a sin against Yehweh", beliau cuba menjelaskan kenapa penggunaan kalimah Allah sebagai terjemahan God adalah satu penyelewengan oleh gereja di Sabah. Katanya, "In any case, you still have to proof to me that "KINORINGAN" and "YAHWEH" are ONE and the SAME God of the Bible. Or, that "KINORINGAN" is a WORD and not a NAME and that YAHWEH too is a WORD and not a NAME of the God of Israel / Judeo-Christianity. Is "ELOHIM" a WORD or a NAME? Isn’t YAHWEH Elohim? And, when the Jews declare "THERE IS NO ELOHIM BUT YAHWEH", what do you actually understand when the Muslim declares thus: "LA ILAHA ILLALLAH"?"

Dalam artikel keempat, "Christians must judge RIGHTEOUSLY" beliau menyelar sikap kurang rasional golongan tertentu dalam isu ini. Katanya, "And to my Muslim acquaintances (colleagues at work) or fellow Malaysian Muslims and elsewhere, let me make it absolutely crystal clear that I have ABSOLUTELY no part in the earlier campaigns made the papists (Roman Catholics) and their "symphatizers" (Anglicans, SIBs, SDAs, Basels, Baptists, Charismatics, et al…) to promote the use of the name ALLAH in the Malay Kitab (Bible) for I and my immediate family members have long DISCONTINUED the use of the name "ALLAH" in our worship of the Christian God, JESUS CHRIST. "

Jelas penjelasan yang dibuat beliau konsisten dengan apa yang saya perolehi dari rakan-rakan beragama Kristian saya seperti yang ditulis dalam artikel "Soalan bagi umat Kristian".

Alhamdulillah, masih ada penganut agama Kristian yang benar-benar mengikut ajaran sebenar Kristian. Nampaknya Michael Sibinil lebih boleh diharapkan dari Nik Aziz dan Pas!!

Comments

1 comments to "Pandangan ikhlas dan rasional seorang Kristian"
  1. Hello mate nice posst