CHANNEL UMB

Anwar Ibrahim & PKR Takut Kepada DAP Sosialis?

Friday, February 12, 2010 by Unit Media Baru PPUM · 1 comments

oleh Dr Novandri

Dalam entri bertajuk, ‘Politik durjana’, dalam blognya baru-baru ini, Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), Zulkifli Noordin mengingatkan bahawa, ‘‘firaun-firaun kecil’ semakin takut dan gerun dengan bayang-bayang sendiri apabila semakin ramai wakil rakyat dan pemimpin (parti itu) bangkit menyatakan pendirian.

Walaupun Zulkifli tidak menyebut apa isunya tetapi ia jelas merujuk kepada konflik yang menyaksikan semakin ramai wakil rakyat PKR ‘mengikuti rombongan beliau’ untuk dihadapkan ke jawatankuasa disiplin parti.

Jika Zulkifli sebelum ini dikenakan tindakan berkenaan kerana membuat laporan polis ke atas Ahli Parlimen Shah Alam daripada Pas, Khalid Abd.Samad, tiga lagi Ahli Parlimen PKR berhadapan tuduhan lain tetapi atas kesalahan yang sama.

Mereka ialah Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Zahrain Mohamed Hashim, Ahli Parlimen Nibong Tebal, Tan Tee Beng dan Ahli Parlimen Bukit Bintang, Wee Chee Keong.

Zahrain, Tee Beng dan Chee Keong dikenakan tindakan kerana mengkritik kepimpinan Ketua Menteri Pulau Pinang yang juga Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.



Tindakan pucuk pimpinan PKR ke atas ahli-ahli Parlimen berkenaan adalah atas dasar mereka tidak boleh mengkritik parti gabungan dalam pakatan pembangkang sama ada DAP ataupun Pas.

Tetapi satu fakta yang tidak boleh disembunyikan oleh PKR ialah sudah jelas kini penentangan ideologi dan corak perjuangan politik yang berbeza telah memungkinkan akhirnya berlaku pertembungan antara parti-parti dalam pakatan pembangkang. Bak kata orang mana mungkin daging lembu, daging ayam dan ikan digoreng dalam satu kuali, kalau dilakukan juga maka ‘carca marba’ rasanya.

Mungkin buat sementara waktu sama ada Zulkifli, Zahrain, Tee Beng dan Chee Keong boleh bertahan bagi memastikan pakatan tersebut tidak kacau bilau, tetapi kesabaran mereka ada hadnya. Apatah lagi apabila DAP dilihat semakin mahu menunjukkan kuasanya manakala Pas pula sekadar menjadi pengikut sahaja.

Mengimbas kembali jumlah kerusi yang ditandingi oleh PKR, DAP dan Pas dalam Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu, ia jelas menunjukkan dari segi kekuatan DAP boleh dianggap lebih berpengaruh.

Ini memandangkan daripada 47 kerusi Parlimen yang mereka tandingi, 28 berjaya dimenangi, Pas pula bertanding 66 kerusi tetapi hanya menang 23 kerusi sahaja sebelum menambahnya kepada 24 selepas memenangi kerusi Parlimen Kuala Terengganu. PKR bertanding 97 kerusi tetapi hanya menang 31 kerusi.

Maknanya dari segi nisbah kekuatan, DAP lebih berpengaruh kerana memenangi lebih 50 peratus kerusi yang ditandinginya. Atas sebab itulah, apabila pembangkang berjaya mengetepikan majoriti dua pertiga Barisan Nasional (BN) di Parlimen, DAP mula naik tocang.

Kedudukan Ketua Pembangkang yang disandang oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menjadi halangan kepada DAP untuk terus menunjukkan siapa lebih kuat dalam pakatan pembangkang.

Atas sebab itulah, DAP begitu berkuasa di Pulau Pinang dan cukup berpengaruh di Selangor – dua negeri yang diperintah pembangkang – malah sebelum ini ketika Perak berada di bawah gabungan berkenaan, DAP juga cukup berkuasa. - Utusan Malaysia

Comments

1 comments to "Anwar Ibrahim & PKR Takut Kepada DAP Sosialis?"
  1. Anwar kena ikut cakap DAP sebab DAP tahu banyak rahsianya... dan juga hanya DAP yg sokong Anwar... parti sendiri plak hentam dia ada la... lebih baik Anwar join DAP... tapi baik dia bertobat dahulu... takut Karpal tak nak terima dia plak...