CHANNEL UMB

USD120,000 Sejam Bayar Dr. Porntip aka Dr Meletop

Thursday, October 22, 2009 by pisau · 8 comments
Filed under:



Dr. Porntip diupah sebegini besar semata-mata untuk menegak benang basah. Gurband Singh, keluarga Hock dan Pakatan berasa kes ini tidak memihak kepada mereka kini di penghujung mahkamah untuk diadili.


PAKAR Patologi dari Thailand, Dr. Porntip Rojanasunan diberi bayaran sebanyak USD120,000 bagi setiap satu jam sejak berada di Malaysia oleh Kerajaan Negeri Selangor. Dr. Porntip ditugaskan untuk menimbulkan keraguan terhadap memeriksa dan bedah siasat yang dilakukan oleh pakar dari Malaysia, iaitu Dr. Khairul Azman dan Prashant.

Kerajaan Selangor telah menghantar wakil untuk berjumpa dengan Dr. Porntip dan berjanji akan menyelesaikan kes ini dalam masa sehari sedangkan perkara sebaliknya yang berlaku.

Adakah perbelanjaan tambahan akan dikenakan sekiranya Dr. Porntip tinggal lebih lama di Malaysia?

Bayangkan berapa jam sehari Dr. Porntip 'disewa' oleh Kerajaan Selangor selain menyediakan hotel yang disewa khas bernilai RM800.00 semalam, diberi elaun perbelanjaan untuk makanan, 'claim elaun' kerana bertugas di luar negara sebanyak USD 20,000 sehari, tiket kapal terbang dan turut menyediakan pakaian.

Kenapa Kerajaan Selangor di bawah Khalid Ibrahim meluluskan wang sebanyak itu semata-mata untuk membela keluarga Teo Beng Hock sedangkan masih ramai pakar tempatan yang boleh diupah dengan murah untuk tujuan yang sama?

Adakah pakar perubatan dan forensik di Malaysia semuanya tidak betul dan berat sebelah apabila menyatakan kebenaran yang Teoh membunuh diri atau dibunuh oleh rakannya sendiri?

Melalui sumber yang terdekat (maaf abe MIE tidak boleh dedahkan) dengan Khalid Ibrahim, dua minggu lepas, atas desakan pihak tertentu, Gurband Singh telah memohon kelulusan dari Khalid Ibrahim untuk membayar 'sewa' dengan menggunakan hasil Kerajaan Negeri Selangor kepada Dr. Porntip semata-mata menimbulkan keraguan pada kes kematian dengan hanya MENELITI GAMBAR YANG DIBERIKAN SAHAJA.

Menurut Gurband Singh, populariti Dr. Porntip mampu mempengaruhi saksi-saksi mahkamah sebelum ini. Sekiranya PENDAPAT Dr. Porntip diguna pakai untuk kes ini sudah tentu pakar-pakar perubatan dari Malaysia akan dimalukan sebagaimana stereotaip (anggapan buruk) diberikan kepada agensi kerajaan yang lain, antaranya polis, SPRM, SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya), JPA dan lain-lain lagi oleh rakyat Malaysia.

Siapa Dr. Porntip?

Dr. Porntip merupakan seorang pakar forensik terkenal di peringkat antarabangsa dan kini bertugas sebagai Director of Central Institute of Forensic Science Thailand. Kenapa Dr. Porntip dipilih menjadi doktor penyiasat persendirian untuk kes ini sedangkan pelbagai saksi telah memberi keterangan seolah-olah memberi gambaran keluarga Teoh, Gurband Singh dan Pakatan Rakyat akan tewas dalam kes ini.

1. Orang pertama memperkenalkan DNA sebagai bahan bukti untuk kegunaan di Mahkamah Thailand bagi kes-kes kematian yang tidak mempunyai saksi.

2. Pada tahun 2005, pernah menjalankan kajian ke atas mayat-mayat yang reput akibat mangsa Tsunami untuk dituntut oleh keluarga dan saudara mara.

3. Pada tahun yang sama, National Geography membuat satu rakaman dokumentari mengenai tugasnya di wilayah Phang Nga ketika mengkaji mayat mangsa Tsunami.

4. Diupah untuk menyiasat kematian pelakon kungfu terkenal dari Hollywood, David Carradine di dalam sebuah bilik hotel di Bangkok. Beliau telah membuat siasatan dengan melenyapkan andaian terhadap David kononnya dibunuh oleh pihak tertentu sedangkan pelakon berkenaan membunuh diri ekoran terdapat bahan kimia yang dipanggil autoerotic asphyiation di dalam tubuh David.


Semasa perbicaraan pada 21 Oktober 2009 yang lepas, Dr. Porntip ditanya oleh Peguam Tan Hock Chuan, "setujukah memandangkan kamu tidak memeriksa dan membedah siasat mayat Beng Hock, tidak pergi melawat tempat kejadian di tingkat 14 Plaza Masalam dan tidak dibekalkan beberapa dokumen relevan, adalah tidak tepat kamu menganggarkan peratusan tersebut.

(Maksudnya, dengan hanya melihat gambar, Dr. Porntip membuat andaian kemungkinan besar atau 80 % Beng Hock dibunuh dengan melihat kesan hentakan di buntut dan kepala.)

Kata Dr. Porntip, "Saya tidak perlu melihat mayat kerana menjaga hak mayat tersebut".

Sambungnya lagi, "Dalam kes ini saya tidak mengetahui yang ia sudah melibatkan isu politik. Saya tidak menyebelahi mana-mana pihak dan hanya membentangkan PENDAPAT KEPADA MAHKAMAH BERDASARKAN PERMOHONAN PEGUAM". (petikan dari Utusan Malaysia)

Dr.Porntip juga sedia melihat rangka mayat Beng Hock dan menjalankan bedah siasat kali kedua.


abe MIE- Sekiranya Dr. Porntip berjaya mempengaruhi hakim, sudah tentu kes ini akan memihak kepada keluarga Beng Hock dan Pakatan Rakyat akan menggunakan isu berkenaan untuk menghentam dan memburukkan agensi kerajaan yang diterajui oleh BN terutamanya SPRM.

abe MIE- Kita tidak faham- kejayaan Dr. Porntip mengenal pasti mayat mangsa Tsunami melalui DNA hampir 'tepat' namun dalam kes kematian Beng Hocki amat berlainan sama sekali. Siapa yang menjadi saksi kepada kematian akibat malapetaka Tsunami melainkan Ombak dan Tuhan! Sedangkan di dalam kes beng Hock, sebelum terjun dari tingkap bangunan, semua orang menyaksikan kelakuan ganjilnya.


Cuba perhatikan kenyataan yang dikeluarkan Oleh Gurband Singh pada saat-saat akhir dengan menggunakan pengaruh Dr. Porntip untuk memberitahu yang Beng Hock dibunuh sedangkan pelbagai saksi dikemukakan menunjukkan keraguan terhadap dakwaannya. Adakah sistem kehakiman negara juga dijadikan 'pentas politik' sebagaimana Pakatan menghadapi Pilihan Raya Kecil (PRK)?



sumber: abemie

Comments

8 comments to "USD120,000 Sejam Bayar Dr. Porntip aka Dr Meletop"
  1. I'm appreciate your writing skill.Please keep on working hard.^^

  2. 酒店經紀人,
    菲梵酒店經紀,
    酒店經紀,
    禮服酒店上班,
    酒店小姐兼職,
    便服酒店經紀,
    酒店打工經紀,
    制服酒店工作,
    專業酒店經紀,
    合法酒店經紀,
    酒店暑假打工,
    酒店寒假打工,
    酒店經紀人,
    菲梵酒店經紀,
    酒店經紀,
    禮服酒店上班,
    酒店經紀人,
    菲梵酒店經紀,
    酒店經紀,
    禮服酒店上班,
    酒店小姐兼職,
    便服酒店工作,
    酒店打工經紀,
    制服酒店經紀,
    專業酒店經紀,
    合法酒店經紀,
    酒店暑假打工,
    酒店寒假打工,
    酒店經紀人,
    菲梵酒店經紀,
    酒店經紀,
    禮服酒店上班,
    酒店小姐兼職,
    便服酒店工作,
    酒店打工經紀,
    制服酒店經紀,
    酒店經紀,

    ,

  3. kalu dah betul Kerajaan Khalid bayar bomoh siam tu apa tunggu lagi??? Undang2 ada ... report la... Bukti ada ker bro???? Jgn biar anasir luar huru hara negara.....

  4. Dah tak mampu nak discredit pendapat expert terkenal, UMNO terpaksa main isu upah.

    Lemah betul.

    Walau apa pun, upah yg dikecoh-kecoh tu jauh kalau nak dibandingkan dengan upah komisen kapal selam. Tak pun, duit PKFZ yg korang telan.

    Malah... masih jauh murah berbanding duit yg Khir Toyol belanja untuk istana dia.

    Dan asalkan sumber bayaran tu tak korup, apa kisah. Ini bukan macam Khir Toyol belasah duit PNSB pergi joli katak kat Disneyland.

  5. Komen tanpa buat bedah siasat, tanpa tengok mayat... fikir2 kan lah. Terdesak sgt kah PRakyat skrg ni?

  6. Macam buat cerita dongeng saja...tak baik menipu...berdosa besar!!

    sri hartamas

  7. Nak jelaskan komen saya tadi:

    yang buat cerita doneng bukan Dr Porntip, tapi penulis cerita putar alam ni, unit media baru pergerakan pemuda umno malaysia.

    sri hartamas

  8. argumentum ad hominem (Latin: "argument to the person" or "argument against the person")
    is an argument which links the validity of a premise to a characteristic or belief of
    a person advocating the premise.

    Person 1 makes claim X
    There is something objectionable about Person 1
    Therefore claim X is false

    So can you comment on the evidence presented in court rather than whether she is getting paid or not? (which you don't show any concrete evidence anyway)