CHANNEL UMB

Sibu 212: Manifesto DAP Penuh Dengan Pembohongan,Tebatan Banjir.

Thursday, May 13, 2010 by pisau · 0 comments
Filed under:





Kempen Calon DAP,Wong Ho Leng seolah olah cuba memperbodohkan rakyat Sibu,Dalam Manifesto DAP,mereka menawarkan projek Mitigasi Banjir sekiranya menang dan memerintah Sarawak.

Dalam kempen DAP,jika mereka berjaya menawan Sarawak dalam masa 2 tahun ,mereka berjanji akan menyelesaikan projek tebatan banjir.

Cara mereka berkempen seolah olah rakyat Sibu tidak tahu berfikir dan tidak nampak, Adakah mereka mampu untuk melaksanakan janji pilihanraya,sudah pasti tidak.

Gambar ini bukti projek yang sedang dilaksanakan oleh kerajaan BN.



Kerajaan Barisan Nasional tidak perlu menunggu dan telah melaksanakan projek sejak tahun 2001 dan selepas PRU12, projek ini akan terus berlanjutan selepas prk sibu.

Orang-orang di Sibu harus menyedari bahawa DAP hanya tahu bagaimana membuat janji-janji yang tidak realistik.

Ho Leng mendakwa boleh menyelesaikan projek mitigasi banjir, selepas dua tahun jika mereka menjadi kerajaan negeri atau persekutuan.

Projek raksasa ini tidak boleh dilakukan dalam masa dua tahun,menurut jurutera yang terlibat adalah mustahil untuk menyiapkan projek ini dalam masa 2 tahun.

Projek sebesar ini perlukan kajian menyeluruh,kelayakan dan perancangan yang betul sebelum dilaksanakan sepenuhnya di Sibu.

Lihatlah bagaimana
seorang peguam berusaha untuk berlagak sebagai jurutera walhal sebenarnya cuba untuk menipu rakyat Sibu dan ini benar-benar menunjukkan belang yang sebenar bahawa mereka telah berbohong.


Setakat ini, projek membaik pulih mitigasi banjir selesai pada bulan Disember 2001 adalah RM16 juta untuk Sungai Sungai Seduan .

RM3.9 juta untuk kerja membaik pulih di Jalan Pedada (Julai 2001), RM6.8 juta kerja pembaikkan di Sungai Loba Lembangan (Jun 2004).


RM16.25 juta untuk sistem perparitan di Bandar Sibu (Jun 2004) dan kerja mendalamkan sungai ialah RM3.2 jutadi Batang Igan dan Muara Sungai Seduan (Disember 2009)

Projek-projek yang masih dalam pembinaan adalah RM137 juta Projek Mitigasi Banjir Sibu fasa pertama,

RM8.4 juta Sungai Antu yang dijangka dapat disiapkan pada Mei 2010,

RM9.8 juta SG.
Nangka (dijangka siap tarikh Jul 2010) dan RM9 juta Sg.Loba Oya Lembangan-jalan dijangka siap pada bulan September 2010 dan juta RM35.9 RTB Sg.Ang Chui Kow dan SG. Loba Lembangan-pumphouse.

Di bawah rancangan Malaysia kesembilan, jumlah keseluruhan RM237 juta telah diperuntukkan untuk mengurangkan masalah banjir di Sibu, Uggah .

Pada projek-projek masa depan, kerajaan akan meneruskan fasa 2 dari projek banjir untuk mengurangkan masalah banjir di Kota Sibu dan lingkungan sekitarnya dalam rancangan Malaysia ke 10.

Di antara projek tersebut - RM528 juta untuk melindungi Bandar Sibu dari banjir teruk; RM50 juta untuk pembaikan sistem perparitan dalaman dan RM30 juta untuk mendalamkan sungai Batang Rajang dan Igan.

Kerajaan Barisan Nasional komited untuk menyelesaikan masalah banjir di Sibu dengan sokongan rakyat Sibu, Projek tebatan banjir Sibudijangka selesai pada akhir rancangan Malaysia ke 10.

Pisau kata " nak bohong tu agak agak la,jangan perbodohkan orang"

Comments

0 comments to "Sibu 212: Manifesto DAP Penuh Dengan Pembohongan,Tebatan Banjir."